Samojezdne wozy paszowe

Samojezdne i samozaładowcze wozy paszowe KUHN to oferta dla hodowców bydła, którzy przede wszystkim szukają rozwiązań skracających czas potrzebny na przygotowanie paszy i karmienia stada. Napędzane silnikiem wozy paszowe są przystosowane do wybierania kiszonki z silosu, mieszania poszczególnych komponentów, precyzyjnego ważenia i przygotowania dawek oraz zadawania paszy. W ofercie KUHN znajdują się samojezdne wozy paszowe jednoślimakowe oraz dwuślimakowe.

Jednoślimakowe

Samojezdne wozy paszowe jednoślimakowe zostały opracowane z myślą o gospodarstwach indywidualnych i dostosowane do potrzeb każdego hodowcy. Gama modeli uzupełnia ofertę firmy KUHN o wszechstronne, wydajne i bogato wyposażone samojezdne wozy paszowe dla każdego gospodarstwa hodowlanego. Część modeli oprócz standardowego wyposażenia posiada rozwiązania zapewniające większą wydajność wycinania kiszonki i mieszania paszy oraz lepsze właściwości jezdne. Jednoślimakowe samojezdne wozy paszowe są łatwe w obsłudze oraz kompaktowe. Zapewniają wysoki komfort prowadzenia i wysoką jakość pracy, tak jak inne modele wozów paszowych KUHN.

Przeczytaj więcej

Dwuślimakowe

Dwuślimakowe samojezdne wozy paszowe są rezultatem wieloletniego doświadczenia firmy KUHN, zebranego w naszej fabryce specjalizującej się w produkcji maszyn do zadawania paszy i rozścielania słomy. Konstrukcja wozu KUHN SPW uwzględnia wszystkie aspekty żywienia stada w nowoczesnych gospodarstwach hodowlanych: prawidłową zawartość włókna, przygotowywanie jednorodnej mieszanki, optymalne zadawanie paszy, zbiornik o dużej pojemności, itp. Stworzony z myślą o dużych gospodarstwach rolnych oraz firmach usługowych, dwuślimakowy samojezdny wóz paszowy, charakteryzuje się wysokimi parametrami jezdnymi. Dzięki optymalnemu rozłożeniu masy na tylną oś, maszyna zapewnia wyjątkowy komfort jazdy z dużą prędkością.

Przeczytaj więcej

    • SPW Power: samojezdne wozy paszowe o pojemności 22 m³ i wysokości poniżej 3 m!

      SPW POWER

      Samojezdne wozy paszowe dla gospodarstw posiadających od 90 do 165 krów mlecznych.

    • Opis samojezdnego wozu paszowego SPW INTENSE

      SPW INTENSE

      Samojezdne wozy paszowe dla stad liczących od 75 do 215 krów mlecznych

Samojezdne wozy paszowe w indywidualnych gospodarstwach rolnych

Użytkowanie samojezdnego wozu paszowego jest możliwe także w Twoim gospodarstwie, zapewniając tym samym większą rentowność, komfort i bezkonkurencyjną jakość dawki pokarmowej!

Czym jest samojezdny wóz paszowy? Czym różni się samojezdny wóz paszowy od konwencjonalnego? 

W porównaniu z tradycyjnymi rozwiązaniami żywieniowymi, takimi jak wycinaki do kiszonki, rozdrabniaczami słomy z systemem ścielenia i zaczepianymi wozami paszowymi itp., samojezdne wozy paszowe mają wiele zalet dla dużych gospodarstw hodowlanych z co najmniej 80 krowami mlecznymi. 

Maszyna posiada wszystkie funkcje niezbędne do zapewnienia dobrostanu zwierząt oraz wysokiej jakości żywienia: system załadunkowy z wysokowydajnym frezem, pionowe ślimaki do dokładnego mieszania, dystrybucję za pomocą wysypów bezpośrednich lub przenośnika poprzecznego, system ważenia z transferem danych, a wszystko to w jednej maszynie zasilanej jednym silnikiem spalinowym!

wozy paszowe

Kiedy wynaleziono samojezdny wóz paszowy?

Pierwsze samojezdne wozy paszowe pojawiły się we Francji w latach 80. ubiegłego wieku. Początkowo kupowane były przez spółdzielnie rolnicze, ale wraz ze wzrostem wielkości gospodarstw rolnych w Europie, samojezdne wozy paszowe stały się głównie inwestycją indywidualnych przedsiębiorstw rolnych.

 

Samojezdny wóz paszowy dostosowany do potrzeb Twojego gospodarstwa

Wielkość stada bydła danego gospodarstwa jest kluczowa dla określenia pojemności samojezdnego wozu paszowego. W przypadku dawki pokarmowej opartej na kiszonce na m3 powinno przypadać od 5 do 8 krów mlecznych. Gama samojezdnych wozów paszowych KUHN dostępna jest od 12 m3 i do 27 m3.

Rodzaj paszy stosowanej w żywieniu będzie miał duże znaczenie dla zespołu podającego wozu paszowego. Im więcej włóknistej, ciężkiej paszy, tym mocniejszy frez będzie potrzebny w naszej maszynie.

Duże znaczenie w doborze odpowiedniego modelu samojezdnego wozu paszowego mają także wielkość i rozkład budynków inwentarskich. Firma KUHN w swojej ofercie posiada modele 1- oraz 2-ślimakowe. W przypadku wozów z 2 ślimakami możemy osiągać niższe wysokości maszyny, ale za to będzie ona dłuższa i gorzej poradzi sobie w ciasnych zakrętach między budynkami. Jeśli ograniczają nas ciasne budynki, to dobrym rozwiązaniem może być wóz z 1 ślimakiem, który  charakteryzuje się dużą zwrotnością. Sposób zadawania paszy będzie również zależny od budynków oraz wielkości stołu paszowego. Możemy korzystać z przenośnika poprzecznego o regulowanej prędkości dla dokładnej dystrybucji lub z wysypów bezpośrednich, które mogą być umieszczone po obu stronach maszyny.

Każdy rolnik dąży do jak najbardziej wydajnej produkcji, optymalizacji kosztów oraz zwiększenia rentowności gospodarstwa. Do tego potrzebne są dokładne, zbilansowane dawki paszowe. Tutaj przychodzą z pomocą precyzyjne systemy wagowe, które mogą współpracować z programami komputerowymi do zarządzania oraz monitorowania procesów żywienia.

Jak działa samojezdny paszowóz?

Samojezdne wozy paszowe KUHN są wyposażone w głowicę z frezem mielącym. Dzięki naprzemiennie ułożonym nożom (prosty, skośny) można wydajnie oraz czysto pobierać kiszonki z pryzmy. Równe pobieranie paszy z pryzmy oraz czyste cięcie będzie przyczyniało się do mniejszych strat w kiszonce.

wozy paszowe

Jednorodne mieszanie

Mieszanie w zbiorniku odbywa się stopniowo w miarę ładowania składników paszy. Cięcie długich włókien jest równomierne i jednolite, co skutkuje optymalną jakością mieszania. Nie ma tu miejsca na błędy ludzkie, takie jak niedomieszanie paszy lub nadmierne jej rozdrobnienie. Czas mieszania może zostać zaprogramowany, zachowując doskonałą powtarzalność w strukturze i jakości paszy.

W zależności od modelu samojezdne paszowozy wyposażone są w kamery, z których jedna jest zamontowana w zbiorniku. Z kabiny zawsze można zobaczyć, jak przebiega proces mieszania.

Rolnicy, którzy w paszy stosują dużą ilość paszy włóknistej zauważą dużą różnicę w czasie przygotowywania TMR. Głowica frezująca podczas załadunku wstępnie rozcina włókna, znacznie skracając czas ich rozdrabniania oraz mieszania w zbiorniku.

Dlaczego warto zainwestować w samojezdny wóz paszowy?

Gospodarze posiadający samojezdne maszyny do indywidualnej działalności często dokonują inwestycji z tych samych powodów: 

  • gospodarstwa z kilkoma lokalizacjami, 
  • szybkość przygotowywania paszy, 
  • komfort,
  • poszukiwanie bardziej opłacalnego rozwiązania i precyzyjnych dawek pokarmowych dostosowanych do każdej partii bydła (zasuszone krowy, jałówki, krowy mleczne w różnych cyklach laktacyjnych itp.).
wozy paszowe

Jakie są zalety samojezdnego wozu paszowego?

·        Bardziej opłacalne rozwiązanie w zakresie kosztów paliwa,

·        Niezrównany komfort pracy,

·        Bardziej precyzyjne zarządzanie paszą.

Samojezdny wóz paszowy oferuje przede wszystkim zalety standardowego wozu paszowego

Korzyści płynące z mieszania dawek pokarmowych w gospodarstwach rolnych są udowodnione, zarówno pod względem zwiększonej wydajności, jak i obniżonych kosztów paszy. Mieszanie różnych składników w racji pokarmowej poprawia spożycie paszy przez stado od 3 do 5%. Mieszana dawka pokarmowa zmniejsza również koszt kilograma suchej masy spożywanej przez zwierzęta. Dobrze wymieszana pasza zapewnia spożywanie wszystkich składników, co pozwala również na oszczędność w dodatkach paszowych.

Niezrównany komfort

Samojezdne wozy paszowe KUHN SPV i SPW są wyposażone we wszystkie funkcje: załadunek, mieszanie, dozowanie i system ważenia. Wszystkie funkcje niezbędne do przygotowania paszy i żywienia stada można wykonać bez opuszczania kabiny VISIOSPACE. Koniec z wsiadaniem i wysiadaniem z ładowarki teleskopowej i ciągnika. Zaoszczędzisz czas, jednocześnie zwiększając swój komfort i wydajność!

Nowe kabiny VISIOSPACE, montowane standardowo we wszystkich samojezdnych wozach paszowych KUHN, zostały zaprojektowane z myślą o operatorach i ich zadaniach związanych z przygotowaniem paszy. Dzięki imponującej widoczności, komfortowi, ergonomii kabiny i wielu innym cechom kabina operatora VISIOSPACE stanowi punkt odniesienia dla kabin samojezdnych wozów paszowych.

Komfort pracy 

W przypadku gospodarstwa liczącego 120 krów mlecznych, przygotowującego 3 wozy paszowe dziennie, rocznie można zaoszczędzić ponad 10500 wejść i zejść z ciągnika do ładowarki teleskopowej! Samojezdny wóz paszowy posiada wszystkie funkcje załadunku, mieszania i dystrybucji na wozie, pozwalając na pozostanie w kabinie podczas całej pracy. Jest to kluczowa funkcjonalność. 

Pozwala to wielu rolnikom na posiadanie silosów w różnych lokalizacjach bez obciążenia logistycznego związanego z transportem składników ładowarką teleskopową.

wozy paszowe

Zmniejszenie śladu węglowego

Coraz więcej rolników zobowiązuje się do zmniejszenia swojego śladu węglowego (emisji dwutlenku węgla w gospodarstwie mlecznym itp.) poprzez ograniczenie zużycia produktów ropopochodnych. Samojezdny wóz paszowy wpisuje się w te założenia, ponieważ zmniejsza całkowite zużycie paliwa. Do karmienia całego stada wykorzystywany jest tylko jeden silnik.

Samojezdny wóz paszowy a zaczepiany wóz paszowy

Porównanie samojezdnego wozu paszowego i zaczepianego wozu paszowego w gospodarstwie hodującym 120 krów mlecznych.

Rozwiązanie 1: Zaczepiany wóz paszowy i ładowarką teleskopową.

Zaczepiany wóz paszowy wymaga ciągnika i sprzętu do załadunku maszyny. Przykład zastosowania wozu paszowego o pojemności zbiornika 18 m3 z pionowym, dwuślimakowym systemem mieszania, amortyzowany przez 7 lat. Rolnik miesza 3 razy dziennie, pracując 444 godziny rocznie.

Rozwiązanie 2: Samojezdny wóz paszowy z pionowym ślimakiem.

Samojezdny wóz paszowy nie wymaga żadnej innej maszyny do codziennej pracy. Przykład zastosowania samojezdnego wozu paszowego SPV POWER 15.1 DL z jednym pionowym ślimakiem.

W sytuacji opisanej powyżej (120 krów mlecznych), samojezdny wóz paszowy ma o 24% niższe koszty operacyjne.

Koszty operacyjne

Im więcej mieszanek wytwarza samojezdny wóz paszowy, tym większa jest jego wartość pod względem kosztów operacyjnych. Dzieje się tak dlatego, że oszczędzasz dzienny czas pracy, który jest czynnikiem przy obliczaniu dziennych kosztów. Wraz ze wzrostem liczby mieszanek rośnie różnica w czasie wymaganym do przygotowania porcji.

Uproszczone prace serwisowe

Tylko jeden silnik spalinowy do wykonywania wszystkich codziennych zadań związanych z karmieniem w porównaniu do dwóch w przypadku konwencjonalnego systemu (wóz paszowy zaczepiany + ciągnik + ładowarka teleskopowa). Z punktu widzenia obsługi serwisowej, wszystkie niezbędne czynności konserwacyjne są wykonywane na jednej maszynie.

Mniej codziennych operacji w przypadku samojezdnego wozu paszowego

Porównując codzienne operacje rozwiązania „wóz paszowy ciągniony + ciągnik + ładowarka teleskopowa” z rozwiązaniem „samojezdny wóz paszowy”, dzienna oszczędność czasu wynosi od 8 do 10 minut na każdą wymieszaną porcję. Stosowanie tej maszyny rolniczej znacznie usprawnia pracę i zapewnia większą wydajność. 

Wyposażenie samojezdnego wozu paszowego

Samojezdny wóz paszowy jest wyposażony tak, aby w pełni wykorzystać możliwości precyzyjnego ważenia.

Jednostka ważąca w kabinie

Dzięki jednostce ważącej umieszczonej w kabinie można na pierwszy rzut oka sprawdzić ilość składników w dawce podczas fazy załadunku. Można zatrzymać załadunek składników dokładnie wtedy, gdy zostanie osiągnięta zaprogramowana ilość. W porównaniu z załadunkiem przy pomocy ładowarki jest to dużo dokładniejsze rozwiązanie.

Porcja jest stała, a w korycie pozostaje mniej resztek.

Wydajna dystrybucja

Dzięki wbudowanemu systemowi ważenia i systemowi jazdy sterowanemu joystickiem masz wszystko, czego potrzebujesz, aby uzyskać jednolitą linię podawania na całej długości koryta.

wozy paszowe
dealer finder map for KPL